Niet veel foto's vandaag, want bij paragliding heb je al je aandacht nodig. Het ging door, ondanks redelijk wat wind, maar voor de ground handling oefeningen die wij deden, was het te doen. We verzamelden bij een "Free House" in de buurt, zeg maar pub, ik weet het verschil ook niet. Daar eerst wat theorie, wat vlug ging, aangezien ik al wat meer ervaring heb met diverse vormen van vliegen. Desondanks lette ik goed op. Er gingen behalve Steve, de instructeur, nog twee trainees mee. Zij hadden al wel wat meer ervaring, maar ook voor hen bleef het vandaag bij ground handling.
Dat wil zeggen je parasail (glider, zegt de instructeur) omhoog brengen met je rug in de wind, waardoor alles tegengesteld werkt, maar soms ook weer niet. Je hebt A lines, B lines en control lines, en dan moet je ook het verschil tussen links en rechts goed onthouden... soms gekruisd werkend dus.
Goede herhaling voor mezelf: het begint met Building the wall, waarbij je dus met je rug in de wind staat en de lijnen gekruist voor je, rechts over links. Je houd de contol lines in je handen, achter je, armen naar achteren dus. Daarmee trek je de achterkant van de glider naar je toe, waardoor hij niet meteen weg wil. Door een achterwaardse stap breng je de leading edge, de voorkant van de vleugel, omhoog zodat er een mooi rond muurtje voor je ontstaat. Door links of rechts te stappen, houd je het muurtje overal even hoog, en door naar achteren of naar voren te stappen, vergroot of verklein je de spanning op de lijnen. Meer spanning is vleugel omhoog, minder spanning is geen vleugel maar een slappe doek. Dan pak je de B lines erbij, die net als de control lines, aan de achterkant van de vleugel bevestigd zijn. Dan ga je voelen en naar de windzak kijken hoe de wind is. Als het goed voelt voor een start, en dit is de theorie, laat je de B lines los, pakt de A lines en zet de glider omhoog terwijl je achteruit loopt. A lines meteen weer loslaten. Al die tijd heb je de control lines nog gewoon in je handen. Zakt hij links weg, links trekken, niet naar links lopen. Zelfde voor rechts. Zover het stuk wat we vandaag geprobeerd hebben. Nu de praktijk.
Zolang de glider op de grond ligt, lukt alles vrij goed. Maar met de 1e poging de glider boven me te zetten, viel ik en werd op mijn buik door de alom aanwezige schapenstront gesleurd… Daar lig je dan, hoe krijg ik nu die control lines voldoende aangespannen om die vleugel in te laten zakken. De truc is de draden om je handen / polsen te wikkelen. Gelukkig was Steve de instructeur er om me te redden.
Navolgende pogingen gingen beter, en ook daar maakte ik fouten. Dat gaf niets, ik zag dat mijn mede-trainees ook grote moeite hadden hun gliders in bedwang te houden, wat mij weer een goed gevoel gaf. Een van hen belandde met zijn lijnen in het prikkeldraad.
Na twee uurtjes was het genoeg. Hopelijk morgen verder. Geen idee of ik hier aan vliegen toekom.
Ook heb ik de fietsenzoektocht vervolgd. Er is een grote zaak in Chesterfield. Hopelijk heeft John, de handyman en kok van de toko hier, morgenmiddag tijd om daar met mij te gaan kijken.
Sfeerimpressie van het zweefvliegveld waar ik verblijf en omgeving, gelegen op 350-400 m hoogte.


